KOJR – Karty Oceny Jakościowej Rozwoju

kwestionariusz do badania zaburzeń i dysfunkcji w rozwoju dziecka.

Terminy na rok 2024:
28.09.2024 (sobota), w godz. 09.00 – 16.00 rejestracja do 22.09.24
26.10.2024 (sobota), w godz. 09.00 – 16.00 rejestracja do 20.10.24
23.11.2024 (sobota), w godz. 09.00 – 16.00 rejestracja do 17.11.24
14.12.2024 (sobota), w godz. 09.00 – 16.00 rejestracja do 08.12.24

Miejsce:  ONLINE na platformie Zoom

Koszt: 520 zł  od osoby. W cenę wliczone są zaświadczenia oraz materiały szkoleniowe dla uczestników.

Zapisy i kontakt: e-mail: szkolenia@familandia.pl (w tytule proszę podać nazwę szkolenia), tel. 695-745-135, 503 41 38 51

Prowadzące
mgr Elżbieta Bogacz – psycholog i neurologopeda z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w pracy z dziećmi od wieku niemowlęcego do wieku szkolnego z zaburzeniami rozwoju i niepełnosprawnościami. Zajmuje się przede wszystkim diagnozą rozwoju psychoruchowego i mowy oraz konstruowaniem programów terapeutycznych. Pracuje w Gliwickim Ośrodku Adaptacyjno-Rehabilitacyjnym oraz w Regionalnym Centrum Placówek Pieczy Zastępczej w Gliwicach.
mgr Anna Bogacz – psycholog, specjalista terapii pedagogicznej, rewalidacji i wczesnego wspomagania. Zajmuje się diagnozą i terapią dzieci w wieku szkolnym z zaburzeniami zachowania i emocji oraz niepełnosprawnościami. Pracuje w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Gliwicach – w gimnazjum i liceum z oddziałami integracyjnymi.

Opis szkolenia:

Karty Oceny Jakościowej Rozwoju KOJR są narzędziem oceny i opisu nieprawidłowości w rozwoju dziecka od wieku niemowlęcego do końca okresu szkolnego – od 1. miesiąca do końca 15. roku życia rozwojowego z uwzględnieniem etapów rozwojowych.

KOJR to narzędzie o charakterze obserwacji standaryzowanej, złożone z list kategorii obserwacyjnych. Zawiera opis prawidłowego rozwoju dla każdego ocenianego obszaru oraz sformułowań odnoszących się do uchwytnych obserwacyjnie zjawisk, które mogą wskazywać na różnorodne nieprawidłowości rozwoju. Całość pogrupowana jest według sfer rozwoju oraz rodzajów problemów rozwojowych.

Wyodrębnione w KOJR kryteria oceny jakościowej zostały opracowane w oparciu o wielospecjalistyczną wiedzę z zakresu psychologii rozwoju dziecka, wybranych informacji dotyczących neurorozwoju z zakresu neurologii dziecięcej, fizjoterapii, integracji sensorycznej, terapii ręki, terapii pedagogicznej i wczesnej interwencji oraz neurologopedii, jako efekt współpracy specjalistów z wymienionych dziedzin.

Program szkolenia:

  1. Założenia teoretyczne w konstrukcji kwestionariusza KOJR.
  2. Charakterystyka kwestionariusza – omówienie kart badania.
  3. Przebieg oceny rozwoju dziecka – procedura badawcza.
  4. Sposób zapisu i interpretacji wyników badania.
  5. Formułowanie wniosków diagnostycznych i wyznaczanie kierunków terapii.
  6. KOJR jako uzupełnienie diagnozy KORP i KOZE.
  7. Komputerowy System Zarządzania Dokumentacją KomKOD.

Moduł KOJR w programie KomKOD

Aby otrzymać dostęp do modułu KOJR w programie KomKOD, należy:

  • ukończyć szkolenie z narzędzia KOJR i uzyskać certyfikat,
  • posiadać aktywną licencję na moduł KOJR. Każdy uczestnik szkolenia otrzyma roczną bezpłatną licencję,
  • po upływie roku można przedłużyć licencję na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat – czytaj więcej…

Program KomKOD dostępny jest na system operacyjny WINDOWS (wersja: 7 SP1 ESU, 8, 8.1, 10, 11).

Więcej informacji na temat programu KomKOD można znaleźć w instrukcji do programu dostępnej tutaj.


Poszczególne karty oceny zawierają następujące obszary rozwoju:

A. Rozwój ruchowyI.    Postawa ciała
II.   Pełzanie i czworakowanie
III.  Siadanie i siad
IV.  Klęk
V.  Wstawanie
VI.  Chodzenie i bieganie
VII.  Szybkość i wydolność ruchu
VIII. Płynność i dostosowanie przestrzenne ruchu
IX.  Równowaga
X.  Napięcie mięśniowe
B. Motoryka precyzyjna
     i lateralizacja
 I.  Rozwój chwytu precyzyjnego
II.  Rozwój dodatkowych form chwytu
III. Jakość i aktywność chwytu i manipulacji
IV. Rozwój chwytu pisarskiego
V.  Koordynacja ruchów rąk
VI.  Dostosowanie napięcia mięśniowego i siły mięśniowej rąk
VII.  Płynność ruchów i dostosowanie zakresu ruchów rąk
VIII. Tempo i wydolność czynności manipulacyjnych i grafomotorycznych
IX.  Pozycja ciała przy czynnościach manipulacyjnych i grafomotorycznych
C. Spostrzeganie i
    koordynacja wzrokowo- 
    ruchowa
I.  Skupienie wzroku, śledzenie obiektu
II.  Uwaga wzrokowa
III.  Spostrzeganie wzrokowe i wzrokowo-przestrzenne
IV.  Pamięć wzrokowa
V.  Kontrola wzrokowa czynności
VI.  Funkcje percepcyjno-motoryczne
D. Komunikowanie się i  
     mowa
 I.   Reagowanie na dźwięki
II.  Reagowanie na komunikaty przedsłowne
III.  Rozumienie mowy
IV.  Ekspresja i komunikacja przedsłowna
V.  Ekspresja i komunikacja słowna
VI. Wymowa
VII.  Płynność mowy
VIII.  Budowa i funkcja narządów mowy
IX.  Nawyki w obrębie aparatu mowy
X.  Czynności pokarmowe
XI.  Stan psychofizyczny i czynniki środowiskowe wpływające na rozwój mowy
E. Funkcje emocjonalno –
     społeczne
I.  Kontakt
    A. Nawiązywanie kontaktu
    B. Selektywność i poziom kontaktu
    C. Formy kontaktu
    D. Ukierunkowanie społeczne kontaktu
II.  Emocje
    A. Dominujące stany emocjonalne, nastrój
    B. Regulacja emocji pod wpływem oddziaływań zewnętrznych
    C.  Samoregulacja i samokontrola emocji
    D.  Adekwatność reakcji emocjonalnych
III. Motywacja i współpraca
    A.  Motywacja do zadań
    B.  Reakcja na trudności
    C.  Samodzielność w sytuacjach zadaniowych
    D.  Współdziałanie i współpraca
F. Funkcje behawioralneI.   Kształtowanie wzorców zachowań i nawyków
II. Typowość i adekwatność zachowania
III. Samodzielność w zachowaniu
IV. Rytmy dobowe
V. Aktywność
    A.  Poziom aktywności
    B.  Szybkość reakcji i poziom impulsywności
    C. Wydolność i wytrwałość
VI. Uwaga
    A.  Koncentracja i trwałość uwagi
    B.  Przerzutność uwagi
    C.  Społeczne ukierunkowanie uwagi

Do kart A, B i D zostały opracowane aneksy z rysunkami ilustrującymi poszczególne treści prezentujące prawidłowości i nieprawidłowości w rozwoju (130 rysunków).