Prowadząca: Klara Francuz-Matwiejczyk – info: https://kinesiologo.pl
Szkolenie stacjonarne– praktyczne (2-dniowe)
Termin: 2-3.12.2023
Czas: 13 h dydaktycznych (sobota-niedziela)
Miejsce: WROCŁAW, ZS nr 18, ul. Młodych Techników 58
Cena: 890 zł/ osoby
ZAPISY przez formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/JPrPDS7Dmat4CMbx9
Zalety szkolenia
- Język i terminologia znana logopedom
- Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
- Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
- Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
- Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
- Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
Dla kogo
- studenci logopedii
- osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
- terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
- terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
- dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne
PROGRAM
Dyslalia okiem fizjoterapeuty
a) Część teoretyczna:
· Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
· Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
· Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
· Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
b) Część praktyczna:
· Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
· Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
2. Jak obserwować ciało pacjenta?
a) Część teoretyczna
· Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
· Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
· Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
· Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
· Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
· Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
b) Część praktyczna
· Ocena postawy ciała.
· Ocena napięcia mięśniowego.
· Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
· Praca manualna nad torem oddechowym.
3. Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
a) Część teoretyczna
· Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
· Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
· Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
· Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
· Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
b) Część praktyczna
· Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
ZAPISY przez formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/JPrPDS7Dmat4CMbx9