Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne

Prowadząca: Klara Francuz-Matwiejczyk – info: https://kinesiologo.pl

Szkolenie stacjonarne– praktyczne (2-dniowe)

Termin: 2-3.12.2023

Czas: 13 h dydaktycznych (sobota-niedziela)

Miejsce: WROCŁAW, ZS nr 18, ul. Młodych Techników 58

Cena: 890 zł/ osoby

ZAPISY przez formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/JPrPDS7Dmat4CMbx9

Zalety szkolenia

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny

Dla kogo

  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

PROGRAM

Dyslalia okiem fizjoterapeuty

a)     Część teoretyczna:

·      Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.

·      Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.

·      Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.

·      Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.

b)    Część praktyczna:

·      Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.

·      Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.

2.     Jak obserwować ciało pacjenta?

a)     Część teoretyczna

·      Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.

·      Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.

·      Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.

·      Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?

·      Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.

·      Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.

b)    Część praktyczna

·       Ocena postawy ciała.

·       Ocena napięcia mięśniowego.

·       Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.

·       Praca manualna nad torem oddechowym.

3.     Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?

a)     Część teoretyczna

·      Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.

·      Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.

·      Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.

·      Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.

·      Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?

b)    Część praktyczna

·       Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.

ZAPISY przez formularz zgłoszeniowy: https://forms.gle/JPrPDS7Dmat4CMbx9